X
تبلیغات
دبستان حکمت 2 - تحلیل دروس پایه پنجم - فاطمه قاسمی موسوی

 

·        علوم

-        فصل اول

فصل اول علوم پایه پنجم مربوط به تغییرات مواد است برای تدریس وضع مولکول ها در مواد جامد و مایع و گاز از خود دانش آموزان استفاده کردم برای این کار دانش آموزان را به حیاط مدرسه بردم و آنها را به 3 گروه تقسیم نمودم. گروه اول آزادانه به هر طرف که دوست داشتند می رفتند- گروه دوم در دسته های چند نفری دست یکدیگر را می گرفتند و در منطقه ی مشخص حرکت می کردند. افراد گروه سوم دست یکدیگر را می گرفتند اما حرکت نمی کردند آنها فقط کمی در جای خود جا به جا می شدند.

بعد از آنها سؤال کردم بچه ها حرکت گروه اول شبیه کدام حالت ماده است؟

جواب دادند: گاز

از گروه دوم پرسیدم؟

جواب دادند : مایع

و گروه سوم؟

جواب دادند: جامد

-        فصل سوم (ماشین ها)

برای تدریس اهرم در این فصل علوم دانش آموزان را به پارک مهرورزان بردم و در آنجا اهرم و سه قسمت اصلی اهرم (جسم- تکیه گاه و نیرو) و الاکلنگ همچنین سطح شیب دار و چگونگی بالا بردن جسم از سطح شیبدار را به دانش آموزان آموزش دادم.

-        فصل چهارم (نور و رنگ)

نشان دادن رنگ های نور و رنگین کمان و منشور:

ابتدا دانش آموزان را در یک روز آفتابی به حیاط مدرسه بردم و به دانش آموزان گفتم همه یک میله سفید خودکار و یک کاغذ سفید و مداد رنگی با خود بیاورند و بچه ها با علاقه ی زیاد میله ی خودکار را در جلوی نور آفتاب می گرفتند و رنگ های مختلف نور را روی کاغذ سفید نقاشی می کردند و به این طریق خودشان رنگین کمان درست می کردند. برای جدا کردن رنگ های نور هم آب پاشی را ازآب پرکردیم و در هوا پاشیدیم به این طریق نورهای رنگی از هم جدا می شدند و رنگین کمان درست می شد.

-        فصل پنجم (تاریخچه ی زمین)

درست کردن فصیل:

روز قبل از تدریس این درس به دانش آموزان گفتم مقداری خمیر مجسمه سازی و در صورت امکان یک صدف و کمی گچ بنایی و مقداری روغن با خود به کلاس بیاورند.

بعد از تدریس این قسمت بچه ها خمیرهای خود را روی میز پهن کردند، بعد صدف ها را روی خمیر فشار دادند و سپس آنها را برداشتند با نقش روی خمیر فسیل درست کردند بعد داخل فرورفتگی ها را با کمی روغن چرب کردند و بعد گچ بنایی را با آب مخلوط کردند کمی که سفت شد داخل فرورفتگی ها را پر کردند وقتی گچ سفت شد آن را از قالب خارج کردند و با مداد رنگی صدف ها را رنگ کردند.

-        فصل ششم (خاک زندگی بخش)

برای اینکه دانش آموزان متوجه شدند که آب در کدام خاک زودتر نفوذ می کند 3 لیوان یک بار مصرف به کلاس آوردیم در یکی خاک رس، یکی ماسه و یکی خاک یا غچه ریختیم بعد با لیوان دیگری روی هر کدام از آنها آب ریختیم در آخر بچه ها متوجه شدند که سرعت نفوذ آب در ماسه بیشتر است اما خاک رس با اینکه آب دیرتر در آن نفوذ می کند ولی آب بیشتری در آن جای می گیرد.

-        فصل هفتم (زمین نا آرام)

روز قبل از تدریس این درس به دانش آموزان گفتم که هر کدام یک تخم مرغ پخته با خود به کلاس بیاورند بعد سه قسمت تخم مرغ را با سه قسمت زمین مقایسه کردیم همانطور که تخم مرغ سه لایه دارد زمین هم دارای سه لایه است تخم مرغ دارای پوسته، سفیده و زرده است و زمین هم دارای پوسته، گوشته و هسته می باشد.

برای نشان دادن خرابی زمین لرزه در خانه های روستایی یک خانه توسط بچه ها با گل درست کردیم و آن را روی میز گذاشتیم از دانش آموزان پرسیدیم که چرا زمین لرزه در روستاها خرابی بیشتری را به بار می آورد بعد میز را تکان دادند و خانه فرو ریخت. دانش آموزان پاسخ دادند به خاطر اینکه خانه های روستایی از خشت خام و چوب درست می شود بعد آنها را به کنار ساختمانی نزدیک مدرسه که در حال ساختن بود بردم تا خانه های شهری را با خانه های روستایی مقایسه کنند. بچه ها خودشان به این نتیجه رسیدند که چون خانه های شهری از زیرسازی محکم و آجر و آهن و سیمان ساخته می شوند محکم تر هستند.

-        فصل هشتم (آغازیان)

در کتاب علوم فصل 8 آمده که نانواها هنگام درست کردن خمیر کمی خمیر ترش به آن اضافه می کنند تا نان ترد و خوشمزه شود، به همین منظور دانش آموزان را به نانوایی رو به روی مدرسه بردم و از نزدیک با مراحل و چگونگی پخت نان آشنا شدند.

برای درست کردن ماست مقداری شیر تهیه کردیم آن را جوشاندیم و کمی ماست به آن زدیم و حدود 2 تا 3 ساعت آن را بی حرکت گذاشتیم بعد ماست را در درون یخچال مدرسه قرار دادیم بچه ها با طرز درست کردن ماست آشنا شدند.

 

·        توضیح درس های کتاب هدیه آسمان

با توجه به اینکه یکی از درس های هدیه آسمان جلوگیری از اسراف و درست مصرف کردن است و با توجه به نامگذاری سال 88 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانش آموزان خواستم مازاد پول جیبی خود را به کلاس بیاورند و به همین منظور قلکی تهیه کردیم و روزانه مازاد پول جیبی بچه ها را پس انداز می کنیم. دانش آموزان هم با پس انداز کردن و هم با مصرف درست آشنا می شوند.

 

 

·        جغرافیا

برای تدریس درس های کشورهای همسایه ایران روی یک کاغذ 4A ایران را می نویسیم و آن را روی سینه ی یکی از دانش آموزان می زنیم او را به پایین کلاس می آورم و رو به روی بچه ها می ایستد بعد نام کشورهای همسایه را روی کاغذ های دیگر می نویسم و روی سینه ی چند نفر دیگر از بچه ها می چسبانم و می گویم همسایگان شمالی ایران، دانش آموزانی که کاغذ همسایگان شمالی ایران روی سینه ی آنهاست در شمال دانش آموز می ایستند و همسایگان جنوب شرقی و غربی به همین صورت . بدین ترتیب دانش آموزان با کشورهای همسایه ایران آشنا می شوند.

برای تدریس درس های کشورهای همسایه ایران نام کشور را روی برگه می نویسم و به یک دانش آموز می دهم محصولات کشاورزی، دین و زبان و منابع و پایتخت و همسایگان و .... روی برگه های دیگر می نویسم و به دانش آموزان دیگر می دهم بعد کسی که نام کشور در دست اوست قبل از همه پایین کلاس می آید بعد به ترتیب همسایگان و دریاها و رودها و محصولات کشاورزی و دین و زبان و .... همین طور که تدریس می کنم آنها هم پایین کلاس می آیند و در جای خود قرار می گیرندو به این صورت در ذهن دانش آموزان می ماند و دیرتر آن را فراموش می کنند.

 

·        بخوانیم و بنویسیم

درس کتاب های مرجع کتاب بخوانیم دانش آموزان را به کتابخانه عمومی حضرت معدی (عج) بردم و در کتابخانه با انواع کتابها و کتاب های مرجع و طرز گذاشتن کتاب در قفسه های کتابخانه و کتاب های داستانی و کتاب های کودک و نوجوانان و طرز قرار گرفتن کتاب از کتابخانه و وارد شدن به سایت آشنا شدند.

درس طوفان نوح (ع) کتاب هایی راجع به نثر قدیم به کلاس آوردم و برای بچه ها خواندم همین طور کتاب هایی درباره ی زندگی پیامبران هم در کلاس خوانده شد تا با زندگی پیامبران بیشتر آشنا شوند.

+ نوشته شده توسط طاهره سپهوند در دوشنبه سی و یکم خرداد 1389 و ساعت 16:54 |